Ontwerper Maurice Mentjens heeft het kantoor van PostPanic in Amsterdam ingericht als een professionele speelplaats, die het creatieve en eigenzinnige karakter van het bedrijf ondersteunt.
PostPanic is een combinatie van ontwerp / animatiestudio en productiebedrijf. PostPanic maakt zowel vrij als commercieel werk en rekent onder meer Nike, MTV en Coca-Cola tot zijn klantenkring. Achter het imago van vrije, creatieve jongens gaat een gedreven, professioneel bedrijf schuil.
Het werk van PostPanic is sterk gericht op beeld en perceptie, en het ontwerp en de indeling van de werkomgeving hebben daar direct invloed op. Daarom vroeg PostPanic, toen het in 2008 plannen ontwikkelde om te verhuizen naar nieuwbouw aan de Westerdoksdijk in Amsterdam, aan ontwerper Maurice Mentjens om een interieur te ontwerpen dat niet alleen prettig en werkbaar, maar ook inspirerend zou zijn, en een weerslag van het creatieve en eigenzinnige karakter van het bedrijf.
Mentjens werkterrein: een ruim vijf meter hoge, lege ruimte op de begane grond, met in de afgeschuinde gevel grote ramen die uitzicht bieden op het IJ. De betonnen structuur wordt gedragen door grote kolommen.
Bij de opdracht stond functionaliteit voorop. Om constante kwaliteit te kunnen garanderen houdt PostPanic bewust het volledige productieproces – productie, regie, ontwerp en animatie – in eigen huis. Deze werkwijze vereist dat de verschillende onderdelen van het bedrijf elk duidelijk gescheiden, op het werk toegesneden ruimten hebben. Maar tegelijkertijd wilde PostPanic zoveel mogelijk het gevoel van openheid behouden. In het ontwerp moest er rekening mee worden gehouden dat het aantal medewerkers, al naar gelang de verschillende stadia van productie, fluctueert van 14 tot 40.
Mentjens heeft de bestaande betonnen structuur, en in het bijzonder de grote kolommen, als uitgangspunt van het interieurontwerp genomen. De afstand tussen de kolommen is bepalend voor de maatvoering van de verschillende ruimten. De breedte van productieruimte, meeting room en directiekamer meet steeds de ruimte tussen twee kolommen, de studio op de verdieping beslaat de dubbele maat.
Door plaatsing van een entresol schept Mentjens het benodigde vloeroppervlak zonder het open karakter van de ruimte aan te tasten. De lage verdiepingshoogte laat geen ruimte voor een verlaagd plafond, reden dat buizen en leidingen in het zicht blijven. In combinatie met de grote betonnen kolommen, de gladde betonnen vloeren, het ontbreken van drempels en de tl-balken aan het plafond benadrukt dat de wat ruige, industriële uitstraling van het interieur.
De hoge hal, een neutrale ruimte met brutale elementen, is tegelijkertijd entree, tentoonstellingsruimte, wordt gebruikt voor seminars en filmscreenings en fungeert ook als ‘huiskamer’ van het kantoor. Ingeklemd tussen twee kolommen staat een monumentale, eikenhouten tribune, die een kwart van de breedte beslaat en ook dient als trap naar de entresol. De tribune is gericht op een groot projectiescherm dat boven de bar hangt. De bar, vrijstaand en wit betegeld, is tegelijkertijd en een abstract autonoom object en roept associaties op met een ouderwetse keuken. Diagonaal in de ruimte, parallel aan de gevel, staat een grote eet/leestafel, met in het midden een verlaging voor tijdschriften en boeken. De tafel (5m x 1.20m) biedt plaats aan 16 mensen. Bar, tribune, tafel en scherm vormen het ‘recreatiedeel’ van het kantoor. Als het zo uitkomt, kijken de medewerkers vanaf de tribune, pilsje in de hand, samen een film of voetbalwedstrijd. Aan het plafond boven de tribune waaiert een ster van tl-buizen uit tot over de verschillende afdelingen.
In de keuken hangen, aan twee kolommen, twee houten balken die dienst doen als boekenkast en die als afbakening fungeren tussen de keuken en de productieruimte. Vloer en wanden in de productieruimte zijn bekleed met warmrood, Perzisch aandoend tapijt, dat de uitstraling van het beton verzacht en een geluiddempende werking heeft. In deze semiopen ruimte staat één lange, witte tafel (2m x 6.20m). Medewerkers bergen hun spullen op in trolleys die aan het einde van de werkdag worden geparkeerd in een grijze, open kastenwand. De kast loopt door tot op leuninghoogte op de verdieping en vormt zo de bovenkant van de balustrade in directiekamer.
De meeting room – wanden, tafel en vloer zijn als één object bekleed met tapijt – doet met zijn vloeiende lijnen aan als een futuristische grot. Grote houten taatsdeuren scheiden de meetingroom van de hal.
De spiegelende wanden van de editruimte roepen de illusie van een eindeloze ruimte op. Een nis in de spiegelwand, bekleed met tapijt, vormt een bank waarop klanten clips kunnen bekijken. De clips worden getoond op een groot beeldscherm dat is geïntegreerd in een speciaal hiervoor ontworpen hoogglans zwarte edittafel.
Meeting room en editruimte worden door een gang van elkaar gescheiden. Op de wanden zijn graphics van de hand van PostPanic aangebracht – onder meer Johan Cruijff en Stanley Kubrick, PostPanic’s helden. De blinde muur aan het einde van de gang is bekleed met een spiegel die de lengte van de gang optisch verdubbeld. De tl-buizen die als een felle streep de lengte van het plafond doorsnijden, versterken dat beeld. Aan de gang ligt de symmetrische toiletruimte, met het damestoilet integraal in roze, en het herentoilet in zwart uitgevoerd.
Op de verdieping liggen, aan weerszijden van de overloop, de directiekamer en de ontwerpstudio. De met eikenhout beklede overloop vormt één geheel met de trap/tribune. De treden van de tribune lopen tot iets boven het niveau van de overloop door. Zo ontstaat bergruimte voor onder meer de beamer. Een balustrade die over de gehele breedte loopt, verbindt de ruimten op de verdieping visueel met elkaar.
In de studio staan drie lange, brede werktafels met elk acht werkplekken. Om rust te creëren zijn wanden, vloeren, meubels en balustrade van de studio uitgevoerd in eenzelfde kleur groen. Haaks op de balustrade staan vier tafels voor de directors, door hoge wanden van elkaar gescheiden. Kastruimte bevindt zich in de balustrade. Door computers in trolleys onder de werktafels te plaatsen, is de samenstelling van de teams eenvoudig te wijzigen.
De directiekamer wordt gedomineerd door een groot, vierkant bureau met daarboven een lamp die als een kubus uit het lichtblauwe plafond daalt. De volumineuze poten van het bureau fungeren als opbergruimte. Tegen de balustrade staat een vaste bank met aan weerszijden verrijdbare fauteuils, die samen kunnen worden gebruikt als zithoek voor gasten.
Conform de opdracht heeft elke afdeling zijn eigen sfeer. Mentjens’ conceptuele aanpak waarborgt dat de diverse sferen samen één geheel vormen – de afdelingen zijn afgeschermd, niet afgesloten en staan waar mogelijk visueel met elkaar in verbinding, het materiaalgebruik is consequent doorgevoerd. Het informele karakter van het ontwerp ondersteunt de bedrijfsfilosofie van PostPanic. Deze dynamische, uitnodigende werkomgeving biedt PostPanic alle speelruimte die het nodig heeft.
Heb je vragen over het copyright van deze afbeelding of denk je dat deze afbeelding niet de juiste toekenning heeft gekregen? Neem dan gerust contact met ons op en wij zorgen dat dit, indien nodig, wordt aangepast.
Meer informatie over de Notice and Take down procedure van Best Interiors? Klik hier.
Laat je inspireren door de mooiste woon- en tuinprojecten en stel je eigen moodboard samen – deel het met anderen en inspireer elkaar!