Het centrum van Eindhoven heeft er een spraakmakend winkelinterieur bij. House of Smart opende haar deuren, recht tegenover de Witte Dame. Het ontwerp is van Maurice Mentjens die eerder bijzondere smartshops op zijn naam schreef. De hersenachtige structuren van de aftimmering zijn geïnspireerd op de verwevenheid van neurologische netwerken.
“Een smartshop is een winkel als alle andere binnen het segment van de genotmiddelen”, benadrukt de kersverse eigenaar van House of Smart. “Geen geheimzinnigheid dus, maar juist openheid.” In het architectonisch ontwerp is die opinie vertaald in grote etalageruiten die de voorbijganger een royale blik gunnen op de ‘gedachtekronkels’ van dit House of Smart. Her en der opgetuigd met productsamples. Het gehele interieur, inclusief plafond, is afgetimmerd in een wirwar aan houten structuren. Tezamen met het sobere palet aan grijsnuances ontstaat het beeld van hersenschors, de cortex cerebri, waar alle informatie wordt verwerkt.
Als altijd zoekt ontwerper Maurice Mentjens zijn inspiratie in de locale context, de ‘genius loci’. In dit geval het dna van de stad Eindhoven als hèt technologisch centrum van Nederland. “In 2011 werd de regio Eindhoven door het Intelligent Community Forum (ICF) uitgeroepen tot ‘the world’s smartest region’. Mede te danken aan initiatieven zoals ‘Brainport Regio Eindhoven’. Het leek me daarom interessant om juist hier het brein, met al z’n vertakte zenuwstelsels, op een abstracte manier te verbeelden. Als een labyrint, of een doolhof. Maar je kunt de vertakkingen ook interpreteren als de bedrading van complexe printplaten of computerchips, symbool van rationeel denken en artificiële intelligentie.”
Maar daarmee zijn we er nog niet. De ontwerpen van Mentjens kenmerken zich als altijd door gelaagdheden. Achter de eerste, oppervlakkige indruk doemen veelal spirituele associaties op die een dieper inzicht geven in het ontwerpconcept. In dit geval de contradictio tussen het rationele denken en de psychedelische ervaringen van geestverruimende middelen.
Mentjens: “Mensen die ervoor openstaan, ervaren dat er meer is tussen hemel en aarde dan de geconditioneerde denkbeelden van onze cultuur. Het domein van de creativiteit is juist chaotisch en verloopt niet via lineaire denkpatronen. Een open geest is van essentieel belang voor echte vernieuwing. Begripsrelaties als ratio, intuïtie en illusie spelen daarbij een belangrijke rol – in de jaren ’70 van de vorige eeuw hèt credo van de hippiebeweging in hun zoektocht naar andere dimensies. Maar evengoed onderschreven door toonaangevende kunstenaars en wetenschappers waaronder ‘out-of-the-box-denkers’ als Jean Paul Sartre, Ettore Sottsass en Steven Jobs. Waarmee deze vrije geesten in de voetsporen traden van de sjamanen die geestverruimende middelen gebruikten voor hun transcendente reizen naar andere dimensies en parallelle universa. Mooi in dit verband is ook het statement op de neon spiraal ‘Window or Wall Sign’ (1967) van de Amerikaanse kunstenaar Bruce Naumann: ‘The True Artist Helps the World by Revealing Mystic Truths’.”
Mentjens heeft eerder zijn creativiteit losgelaten op de inrichting van smartshops. Beroemd zijn de iconische Sirius Smart shops in Maastricht, Roermond en Eindhoven, allemaal gelinkt aan het stedelijk verleden. De eerste oogt als een alchemie werkplaats, de tweede refereert aan de spirituele functie van kerken en kapellen. Terwijl in de Eindhovense vestiging de holografie centraal staat, als eerbetoon aan de voormalige verlichtingsindustrie.
In deze nieuwe ‘House of Smart’ draait het allemaal om hersenachtige netstructuren, deels gebruikt als uitstalkast. Aan de houten balkjes (65 mm) hangen samples, als waren ze de vruchten van ‘de boom van kennis van goed en kwaad’. Voor de presentatie van meer diefstalgevoelige producten kunnen in de constructie nog glazen vitrines worden gezet. Ook de twee haaks op elkaar staande balies hebben een displayfunctie. Door hun monumentale afmetingen, maar camouflerende grijstint, delen ze ruimte in zonder opdringerig te zijn. Hetzelfde geldt voor de verlichting van minimalistische ledbalkjes die als vanzelf opgaat in de allesomvattende structuren.
Voor de verbouwing is het uit begin 20e eeuw daterende pand volledig gestript tot op het casco, inclusief de verwijdering van de ontsierende witte muurverf waarmee de karakteristieke gevel was gesaust. Ook de roede-indeling van de ramen werd verwijderd. De voordeur maakte plaats voor een hoger model dat beter past bij de grote etalageruiten. In het interieur zijn na al dat sloopwerk uiteindelijk alleen de loshangende delen verwijderd. “De grof gemetselde wanden met sporen van verbouwingen en doorbraken uit vroeger tijden hebben we expres in het zicht gelaten. Ergens in een wand zit zelfs nog een oude kluis…”
De geschiedenis van het pand is nu op de wanden af te lezen, een gegeven waar Mentjens sterk aan hecht. “Hèt middel om een nieuw ontwerp te laten hechten in tijd en plaats.”
Heb je vragen over het copyright van deze afbeelding of denk je dat deze afbeelding niet de juiste toekenning heeft gekregen? Neem dan gerust contact met ons op en wij zorgen dat dit, indien nodig, wordt aangepast.
Meer informatie over de Notice and Take down procedure van Best Interiors? Klik hier.
Laat je inspireren door de mooiste woon- en tuinprojecten en stel je eigen moodboard samen – deel het met anderen en inspireer elkaar!